Usia 12 tahun


" Adik, dah belajar kah ni..... Ayah nampak kamu asik dengan permainan aja, bila masa belajar ni ". " Kejab lagilah ayah.." Nilah sikap putera bila di rumah. Tahun ini, putera duduk peperiksaan UPSR, dalam diri putera tidak ada erti belajar, putera tidak mengenal erti derita keluarga malah baginya sentiasa redoh dengan apa yang ada. Sikap redoh inilah membuat putera tidak berminat dengan pelajaran. Ya Allah, jika Engkau cabut nyawa putera tahun ni, Putera mungkin di kalangan para ahli neraka ( Nawuzubillah ). Syukur kehadratMu ya Allah, masih memberi peluang hambaMu ini menikmati kehidupan sementara ini meskipun hambaMu tidak mengenalMu. Putera baru belajar erti solat. Erti sebuah tanggungjawap kepada yang Hak. Tapi, ia masih mengikut mood putera, jika nampak orang solat, maka putera pun solat. Putera masih lagi buta dalam mengenal erti solat khsyuk. Keperitan hidup tidak menghalang untuk keluarga putera merubah keadaan menjadi lebih baik. Tahun inilah abg sulung putera di ambil sebagai tenaga pengajar sementara di SM ST Peter Kudat kerana mendapat keputusan SPM yang baik. Tahun inilah juga rumah putera mendapat cahaya ketika malam ( bekalan elektrik ) dan TV hitam putih. Kelalaian putera dalam peperiksaan UPSR pun bertambah. Dulu dengan permaiannya sekarang ini dengan TV. Bila rancangan kegemeran putera, maka putera sentiasa memberi alasan membuatkan emak sentiasa akur dengan permintaan putera. Ibu putera yang garang, bila melihat anak bungsu lelakinya muka seposen ( hehehehe.... ) cairlah hatinya.. Putera sayang ibu.. Ya Allah tempatkan Ibuku dalam golongan-golongan yang sabar.

Ketika mengambil keputusan UPSR, putera dengan rakan sekelasnya berpesta. Dah berpakat, berapa sahaja keputusan UPSR yang diumumkan mesti gembira. Setiap orang membawa kuih muih dari rumah. Putera pun sama, siap minta tolong Ibu masakkan apa yang ada aja. Bila keputusan UPSR di berikan, putera hanya dapat 4C saja, kekawan putera yang lain ada yang dapat 2B 2C, 3C 1D, 4D, 2D 2E, 4E..... putera dapat ke-3 yang terbaik dalam kelas C, hehehe.... " Kamu buat apa dengan ni semua" saut cikgu putera kepada kelas putera. Bangun seorang kawan putera, " cikgu, nilah yang kami dapat, kami syukurlah, jadi kami nak bergembira, mana tahu lepas ini kami tak dapat jumpa kawan-kawan lagi. Pada masa yang sama pelajar-pelajar kelas A dan B, menitiskan air mata, air mata kesedihan dan kegembiraan dengan UPSR yang mereka perolehi, ada yang dapat 3A1B,2A2B,1A3B,4B..... Inilah keunikan kelas putera, kelas yang tak pernah berubah dari tahun 1 hingga tahun 6.

Ya Allah, Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini setiasa menipu Mu, tapi Engkau limpahkan rahmat kepada hati-hati ini. Jika seluruh dunia dan seisinya beramal baik pada Mu, tidak akan bertambah keagungan Mu, jika seluruh dunia dan isinya melakukan kemurkaan kepada Mu, tidak akan berkurang kemulianMu. Ya Allah, berikanlah keimanan kepada hambaMu ini. HambaMu ini banyak melakukan kesalahan kepada Mu.


Terima kasih ayah... terima kasih ibu... putera sayang ayah ibu.

0 komen: